Esittely

Kauhavan Reserviläiset ry on perustettu vuonna 1956. Yhdistyksen kotipaikka on Kauhava, joka on myös pääasiallinen toiminta-alueemme. Jäsenistöömme kuuluu sekä reservin aliupseereja että miehistöä – ja myös muutama reserviupseeri. Jäsenistömme ikäjakauma on laaja, yhdistykseen kuuluu alusta lähtien mukana oleiden lisäksi myös nuoria, alle 23-vuotiaita.

Toiminta

Yhdistyksen toiminta on aktiivisinta reserviläisurheilun ja perinnetyön saralla, joista jälkimmäisessä keskeinen rooli on ollut veteraanityöllä.

Yhdistyksessä on vuodesta 2009 alkaen harrastettu aktiivisesti Sovellettua reserviläisammuntaa (SRA). Kyseisen toiminnan kehittämiseen on saatu tukea Reserviläisliitolta. Merkittävimmässä osassa SRA-toiminnan kehittymisessä on ollut aktiivisen jäsenistön merkittävä henkilökohtainen panos harjoitusten järjestämiseksi ja puitteiden kehittämiseksi. Yhdistys on järjestänyt vuodesta 2018 alkaen avoimen Hela-SRA -kilpailun.

SRA-tuomari tulkitsee osumia.

Sovelletussa reserviläisammunnassa ampumatehtävää rajoittavat ainoastaan sääntökirjan määräykset. Kuva: Antti Järvinen

Tunnukset

Yhdistyksellä on lippu, joka on naulattu ja vihitty käyttöön vuosijuhlan yhteydessä 22. helmikuuta 1976. Sen tunnuksina ovat Reserviläisliiton tunnus sekä vasemmassa ylänurkassa sijaitseva Kauhavan vaakuna.

Yhdistyksen pienoislippu, joka on tarkoitettu yhdistyksen korkeimmaksi huomionosoitukseksi, on toteutettu ja otettu käyttöön vuonna 2008. Pienoislippu on pienoisversio yhdistyksen lipusta.

Yhdistyksellä on myös heraldisesti muotoiltu standaari, joka on otettu käyttöön vuonna 1973. Pystymallisen standaarin kuva-aiheina ovat vasemmassa ylänurkassa sijaitseva Kauhavan vaakuna ja Reserviläisliiton tunnus.

Kunniajäsenet

Yhdistyksen tarkoitusperiä huomattavalla tavalla edistäneen henkilön voi yhdistyksen kokous johtokunnan esityksessä kutsua yhdistyksen kunniapuheenjohtajaksi tai kunniajäseneksi.

Yhdistyksemme kunniapuheenjohtajaksi on kutsuttu Matti Salo (2001-edelleen). Kunniajäseniksemme on lisäksi kutsuttu Pentti Kirkkomäki (2000-edelleen), Antti Virrankoski (2001-2017), Reino Pernaa (2009-2014), Pauli Tyyvi (2013), Tarmo Seppä-Lassila (2018-edelleen) ja Jouko Lähdemäki (2018-edelleen).

Yhdistyksen veteraanikunniajäsen veteraanilentäjä lentomestari Mauno Fräntilä menehtyi vuonna 2009. Hän oli yksi Kauhavan Reserviläiset ry:n perustajajäsenistä ja yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja.

Edustus piirihallituksessa

Sääntöjensä mukaisesti yhdistys nimeää syyskokouksessaan vuosittain edustajansa Etelä-Pohjanmaan Reserviläispiirin piirihallitukseen. Toimikausi kestää vuoden. Kukin yhdistys saa piirihallitukseen yhden edustajan, ja tälle henkilökohtaisen varamiehen, jokaista alkavaa 200 jäsentä kohden. Yhdistyksen esityksen piirihallituksen jäseniksi hyväksyy piirin syyskokous.